Publiczne Przedszkole nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Cz. Janczarskiego w Kluczborku
Jesteśmy przedszkolem z tradycją sięgającą ponad pół wieku. Szanujemy dorobek minionych pokoleń. Korzystając z doświadczeń stale się rozwijamy tworząc wizję naszej placówki. W przyszłość wkraczamy z postępem dostosowując się do potrzeb dziecka - Przedszkolaka XXI wieku. Panuje u nas wyjątkowo rodzinna atmosfera, którą tworzą wspaniali pracownicy i jeszcze wspanialsi wychowankowie.
Zakończyliśmy projekt "Oszczędny przedszkolak" w ramach programu grantowego "Rosnę z matematyką" Fundacji mBank.
W ramach projektu nasze sześciolatki podczas zajęć uczyły się jak i gdzie można oszczędzać. Wzięły udział w konkursie na najładniejszą skarbonkę oraz swoją wiedzę i umiejętności mogły sprawdzić podczas samodzielnego zakupu biletu na seans filmowy. Wszyscy uczestnicy za zaangażowanie i celującą pracę dostali pamiątkowe prezenty. Mamy nadzieję, że lekcje nie pójdą w las ;)
Za nami połowa projektu "Oszczędny przedszkolak" w ramach programu grantowego "Rosnę z matematyką" Fundacji mBank.
Trening Metodą Krakowską:
neurobiolog, terapia funkcji poznawczych
Zajęcia Treningu Metodą Krakowską w Publicznym Przedszkolu nr 2
z Oddziałem Integracyjnym objęto 4 dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Proces treningu przebiegł prawidłowo, praca opierała się również na współpracy
z rodzicami. Rodzice otrzymali programy ćwiczeń do pracy w domu.
Celem Treningu Metodą Krakowską była stymulacja funkcji poznawczych.
Zajęcia odbywały się systematycznie a dzieci chętnie w nich uczestniczyły. Podczas zajęć
wiele uwagi poświęcono na: stymulacje słuchową, stymulacje naśladowania mowy ze
wsparciem gestów artykulacyjnych, programowanie języka, symultaniczno - sekwencyjna
nauka czytania, stymulacje funkcji wzrokowych, stymulacje funkcji motorycznych
i manualnych, stymulacje lewej półkuli mózgu, stymulacje pamięci, stymulacje zabawy,
ćwiczenia kategoryzacji, kształtowanie myślenia przyczynowo - skutkowego, kształtowanie
zachowań społecznych.
Zajęcia były dostosowane do indywidualnych potrzeb oraz możliwości dzieci. Cel
został zrealizowany, nastąpiła poprawa koncentracji uwagi w toku zorganizowanych działań
edukacyjnych, dzieci nabywały struktury językowe, poprawa artykulacji, wyrazistości mowy,
rozumie znaczenie znaków i symboli graficznych, umiejętność czytania ze zrozumieniem,
poprawa analizy i syntezy wzrokowej, efektywniejsze przetwarzanie informacji przez lewą
półkulę, efektywniejsza zdolność przewidywania skutków swoich działań, planowania,
przewidywania konsekwencji, rozumienie i stosowanie reguł społecznych, emocji własnych
i innych, efektywniejsze działanie planowania ruchu i realizacji zadań, w toku
komunikowania się z innymi stosuje pozawerbalne środki wyrazu, buduje podstawy
leksykalne i morfologiczne konieczne do opisania zachodzących zdarzeń i zjawisk, rozumie
znaczenie znaków i symboli graficznych, rozumie istotę czytania i pisania jako nośnika
informacji.
Zajęcia grupowe: Zajęcia specjalistyczne w zakresie muzykoterapii
Muzykoterapia –to dziedzina terapii posługująca się muzyką lub jej
elementami w celu przywracania zdrowia lub poprawy funkcjonowania
osób z różnorodnymi problemami natury emocjonalnej, fizycznej lub umysłowej.
Tradycje stosowania muzyki w terapii sięgają już czasów plemiennych, kiedy
szaman w czasie rytuałów leczniczych stosował śpiew, grę na instrumentach i
taniec. Podczas zajęć w przedszkolu, ze względu na różnorodność
poszczególnych umiejętności psycho- fizycznych dzieci była wykorzystana
zarówno muzykoterapia receptywna jak i czynna (aktywna) oraz elementy
choreoterapii. Zgodnie z porą roku oraz kalendarzem imprez wykorzystane były
tematyczne piosenki oraz ćwiczenia słuchowo- głosowe w skali od c 1 do c 2 .
Dzieci doskonaliły aparat mowy poprzez ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne.
Kształciły pamięć muzyczną poprzez zapamiętanie sygnałów muzycznych,
fragmentów piosenek, dźwięków instrumentalnych odtwarzanych w różny
sposób. Rozróżniały zjawiska akustyczne oraz ich źródła powstania, barwy
instrumentów perkusyjnych (zestaw Orffa). Stosowane były zabawy muzyczno-
ruchowe uwrażliwiające na podstawowe elementy muzyki tj. zabawy z przerwą,
reagowanie ruchem na dźwięki ciche- głośne, szybkie- wolne, wysokie- niskie.
Kształtowanie poczucia rytmu odbywało się poprzez poruszanie się dzieci
zgodnie z muzyką w tym również przyspieszaną i zwalnianą, klaskanie
słyszanych wartości rytmicznych, wykonywania rytmów wraz z rymowanką na
instrumentach perkusyjnych. Wykonywanie zadań inhibicyjno- incytacyjnych.
Ponadto podczas zajęć wprowadzane były ćwiczenia typu: wskazywanie akcentu
w muzyce oraz rozróżnianie metrum dwu, trzy i cztero-dzielnego; wyróżnianie
wartości rytmicznych; zabawy rozwijające wyobraźnię np. improwizacje ruchowe
do muzyki lub zabawy tematyczne. Szereg zadań realizowanych podczas
muzykoterapii kształtowało również motorykę dużą poprzez chodzenie, bieganie,
skoki obunóż, podskoki, skoki galopem, cwał boczny, zabawy z różnymi
przedmiotami. Zabawy taneczne- integracyjne, kołowe, tańce regionalne, tańce
narodowe oraz standardowe. Cały cykl zajęć oparty był na następujących celach:
¯ Umuzykalnienie dziecka poprzez kształtowanie poczucia rytmu i rozwijanie
słuchu muzycznego;
¯ Rozwijanie wrażliwości estetycznej dziecka poprzez poprawne śpiewanie
piosenek, prawidłową grę na instrumentach oraz poprawne i estetyczne
poruszanie się;
¯ Rozwijanie zdolności twórczych dziecka poprzez rozwijanie wyobraźni w
zabawach odtwarzających poznawanie otoczenia (opowieści ruchowe) oraz
improwizację ruchową, wokalną i instrumentalną;
¯ Umożliwienie dziecku wyładowania ekspresji przez najłatwiejszą dla niego
formę wypowiedzi jaką jest ruch;
¯ Rozwijanie dyspozycyjności aparatu mowy i ruchu;
¯ Aktywizacja emocjonalna dziecka w tym integracja z rówieśnikami;
¯ Wdrażanie do przestrzegania zasad i reguł panujących w społeczności;
¯ Rozwijanie umiejętności odreagowania napięć, rozluźnienia całego ciała,
wprowadzenia w stan relaksu;