Terapia integracji sensorycznej
Terapią integracji sensorycznej w ramach projektu na terenie przedszkola
objętych było 20 dzieci, w tym 10 dziewcząt i tyle samo chłopców. Zajęcia te
prowadzone były przez terapeutów: Alinę Czaję, Sabinę Panaszek, Roksanę
Tomczyk i Aleksandrę Kochalską, trwały 45 minut i odbywały się w sali do tej formy
terapii wyposażonej w specjalistyczny sprzęt. Wybierając uczestników zajęć brano
pod uwagę ich potrzeby w zakresie funkcjonowania zmysłów – były to dzieci zarówno
pełnosprawne jak i posiadające orzeczenia do kształcenia specjalnego. Integracja
sensoryczna to proces, w którym mózg odbierając informacje za pomocą wszystkich
zmysłów, interpretuje je, segreguje, integruje ze sobą i wcześniejszymi
doświadczeniami oraz odpowiada na nie adekwatną reakcją. Często proces ten jest
zaburzony, terapia SI służy więc integracji wrażeń sensorycznych a tym samym
podnosi jakość funkcjonowania dziecka w różnych sferach rozwoju. U dzieci objętych
tą formą wsparcia w ramach projektu najczęściej przejawianymi problemami
w zakresie SI były zaburzenia planowania ruchu i kontroli postawy oraz dysfunkcje
modulacji sensorycznej. Czas objęcia danego dziecka terapią był wprawdzie zbyt
krótki by zniwelować lub w znaczący sposób poprawić zaburzone funkcje, lecz
zdecydowanie wpłynął na progres w zakresie wzmocnienia napięcia mięśni,
równowagi, praksji, lepszą izolację ruchów oczu od ruchów głowy, większą tolerancję
na wrażenia dotykowe czy przedsionkowe. Terapia SI w ramach projektu była więc
nie tylko dobrą zabawą na zjeżdżalniach, ruchomych platformach czy sprzęcie
podwieszanym, ale i ciężką pracą mięśni oraz pokonywaniem przez dzieci własnych
słabości, lęku przed niestabilną powierzchnią, rotacją, wysokością czy nieprzyjemną
fakturą. W zajęciach wykorzystywane były pomoce zakupione na
potrzeby projektu do tej formy wsparcia takie jak masażery, huśtawka tarczowa,
beczka czy sensoryczna podłoga z cieczą. Mali uczestnicy z przyjemnością brali
udział w terapii, z pewnością było to dla nich cenne i wartościowe
doświadczenie.