Publiczne Przedszkole nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Cz. Janczarskiego w Kluczborku
Jesteśmy przedszkolem z tradycją sięgającą ponad pół wieku. Szanujemy dorobek minionych pokoleń. Korzystając z doświadczeń stale się rozwijamy tworząc wizję naszej placówki. W przyszłość wkraczamy z postępem dostosowując się do potrzeb dziecka - Przedszkolaka XXI wieku. Panuje u nas wyjątkowo rodzinna atmosfera, którą tworzą wspaniali pracownicy i jeszcze wspanialsi wychowankowie.
Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego MEN,
Programie Wychowania Przedszkolnego,
Zadaniach do rocznej pracy placówki zawartych w Programie Rozwoju Przedszkola,
Miesięcznych Planach Pracy przygotowywanych dla grup przez nauczycielki,
Indywidualnych programach edukacyjno - terapeutycznych w odniesieniu do dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, tworzonych przez zespół specjalistów (oligofrenopedagogów, pedagoga specjalnego, logopedę i fizjoterapeutów) oraz modyfikacji treści programowych.
Aby sprostać założeniom integracji w naszym przedszkolu od 2 lat realizujemy Program Integracji, który zawiera następujące obszary:
warunki skutecznej integracji,
dzieci niepełnosprawne w przedszkolu,
zalety grupy integracyjnej,
dziecko a integracja,
nauczyciel a integracja,
zadania przedszkola wobec wychowanków w ramach integracji,
formy edukacji integracyjnej w przedszkolu.
Pod koniec roku szkolnego program ten jest ewaluowany.
W oparciu o cele i zadania zawarte w ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i Statucie przedszkola opracowaliśmy Koncepcję pracy przedszkola na lata 2012-2014 - „Przedszkole miejscem zabawy, dziecięcych marzeń, twórczych odkryć i nabywania umiejętności”. Nasza koncepcja zawiera:
cele strategiczne przedszkola,
wizję przedszkola,
wizję dziecka w naszym przedszkolu,
cele,
zasoby ludzkie,
zasoby materialne,
podział kompetencji,
wykorzystanie potencjału pracowników niepedagogicznych do działań na rzecz polepszenia jakości pracy przedszkola,
prawa i obowiązki przedszkolaka, dziecięcy kodeks zachowań,
sposoby nagradzania, wyróżniania i dezaprobaty dla zachowań niepożądanych,
sylwetkę absolwenta,
prawa i obowiązki rodziców,
rolę nauczyciela wychowawcy,
sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci,
zadania dla dzieci, rodziców i nauczycieli,
współpracę z rodzicami,
współpracę se środowiskiem lokalnym,
współpracę międzynarodową,
promocję placówki,
reguły i formy pracy,
katalog metod stosowanych w przedszkolu.
Przedszkole jako placówka realizująca zadania wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńcze opracowało na lata 2013 – 2015 Program wychowawczy.
Program zawiera następujące wartości:
bezpieczeństwo,
zdrowie,
kultura bycia,
współżycie w grupie rówieśniczej,
tradycje rodzinne, przedszkolne i narodowe oraz zasady zachowań dzieci.
Przedszkole nasze realizuje również Program profilaktyki - „Bezpieczne dzieciństwo – startem w lepszą przyszłość”. Główne cele programu profilaktyki to:
Wdrażanie dzieci w wieku przedszkolnym do przestrzegania zasad bezpiecznego zachowania się w różnych miejscach i sytuacjach.
Kształtowanie nawyków warunkujących bezpieczeństwo własne oraz innych.
Przyswajanie wiedzy dotyczącej profilaktyki zdrowia, kształtowanie nawyków prozdrowotnych.
Kształtowanie umiejętności prospołecznych podczas spontanicznej i zorganizowanej aktywności zabawowej dziecka.
Program profilaktyki podzielony jest na dwie sfery bezpieczeństwo i zdrowie, realizowany jest w następujących blokach tematycznych: