Publiczne Przedszkole nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Cz. Janczarskiego w Kluczborku


Jesteśmy przedszkolem z tradycją sięgającą ponad pół wieku. Szanujemy dorobek minionych pokoleń. Korzystając z doświadczeń stale się rozwijamy tworząc wizję naszej placówki. W przyszłość wkraczamy z postępem dostosowując się do potrzeb dziecka - Przedszkolaka XXI wieku. Panuje u nas wyjątkowo rodzinna atmosfera, którą tworzą wspaniali pracownicy i jeszcze wspanialsi wychowankowie.

Logorytmika z elementami ćwiczeń neurologopedycznych

Zajęcia grupowe: zajęcia specjalistyczne – logorytmika z elementami ćwiczeń neurologopedycznych.

Zajęcia prowadzone były w czerech grupach, w których uczestniczyło 20 kobiet i 30
mężczyzn. Dwie grupy liczyły po 15 osób, a dwie kolejne po 10 osób. Każda grupa
zrealizowała po 30 godzin tak więc łącznie przeprowadzono 120 godzin. Uczestnikami zajęć
były dzieci z różnymi problemami w sferze mownej i słuchowej. Ćwiczenia i zadania
realizowane w trakcie zajęć wpływały na poprawę pracy aparatu artykulacyjnego,
oddechowego, fonacyjnego, słuchowego, słuchowo – ruchowego, stymulowały pracę lewej i
prawej półkuli mózgu. Ponadto rozwijały również umiejętności budowania dłuższych
wypowiedzi na dany temat, a także rozwijały i kształtowały zainteresowania muzyczne,
logorytmiczne, wokalne. W trakcie zajęć wykorzystano mnóstwo pomocy: nagrań na płytach
CD, gier logopedyczno – edukacyjnych, instrumentów muzycznych, pomocy gimnastycznych
i audiowizualnych. Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach. Nauczyły się
współpracować ze sobą, słuchać się wzajemnie, wypowiadać się na forum grupy, pokonywały
swoją nieśmiałość, poprawnie wypowiadać niektóre głoski, rozwijały poczucie rytmu, słuchu
fonematycznego, muzycznego. Dużo radości sprawiały dzieciom ćwiczenia logorytmiczne,
nauka piosenek na pamięć, wspólne zabawy przy muzyce.

Terapia indywidualna: rewalidacja (autyzm)

Terapia indywidualna: rewalidacja

Terapią indywidualną objęto dwóch chłopców autystycznych. Na jedno dziecko

przypada 30 godzin rewalidacji.
Praca z dziećmi ukierunkowana była na:
• Wzbudzanie motywacji do porozumiewania się z otoczeniem, organizacja sytuacji
wychowawczych wymagających wyboru i konsekwentnego poszanowania każdej decyzji,
wprowadzanie gestów i symboli Makaton.
• Poszerzanie zakresu słownictwa, ćwiczenia dźwiękonaśladowcze
• Rozwijanie umiejętności naśladowania i współdziałania
• Kształcenie prawidłowych relacji społecznych
• Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa na zajęciach, uważnego słuchania poleceń
i wykonywania ich, kończenia rozpoczętych prac; rozbudzanie aktywności i ciekawości
poznawczej
• Kształcenie zaradności i samodzielności w życiu codziennym
• Wdrażanie do przeprowadzania prostych operacji umysłowych: porównywanie,
odwzorowywanie, porządkowanie, klasyfikowanie, uogólnianie.
• Rozwijanie percepcji słuchowej – trening słuchowy: ćwiczenia reakcji na sygnał, dostrzeganie
dźwięków w otoczeniu i różnicowanie ich; rozpoznawanie odgłosów zwierząt, pojazdów,
dźwięków otoczenia; zabawy słuchowo-rytmiczne uwrażliwiające na rytm, gest, ruch; ruchowe
odtwarzanie układów rytmicznych np. wyklaskiwanie rytmu, tupanie, wystukiwanie,
odzwierciedlanie rytmu muzyki za pomocą dźwięków granych na instrumentach, różnicowanie
intonacji w zdaniach pytających, oznajmujących, rozkazujących; różnicowanie i rozpoznawanie
dźwięków mowy zgodnie z możliwościami dziecka (sylaby, głoski)
• Doskonalenie percepcji wzrokowej na materiale konkretnym (obserwacja; dobieranie i
wyszukiwanie; układanie historyjek, szeregów z zachowaniem określonego rytmu, obrazków z
części; porównywanie obrazków, liczby elementów, wyodrębnianie przedmiotów;
klasyfikowanie; odwzorowywanie); geometrycznym (ćwiczenia z
wykorzystaniem klocków Dienes'a; rozpoznawanie figur płaskich, utrwalanie ich nazw, dzielenie
większej figury na mniejsze, układanie figur pod względem danego kryterium, spostrzeganie
figury na tle itp); spostrzeganie na materiale literopodobnym w miarę możliwości dzieci
• Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
• Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez kształcenie rozumienia aspektu kardynalnego
liczb w miarę możliwości dziecka, klasyfikowanie wg jednej i więcej cech, tworzenie zbiorów wg
polecenia i wg własnego pomysłu, utrwalanie znajomości pojęć matematycznych (więcej, mniej,
tyle samo) utrwalanie znajomości cyfr poznanych na zajęciach w grupie.
• Wydłużanie czasu koncentracji na zadaniu
W pracy wykorzystywano metody pracy tj.: Gimnastyka Mózgu P. Dennisona, MDS – Metoda Dobrego
Startu, Metoda Aktywności Knillów, Metoda Weroniki Sherborne, terapia ręki.

Terapia integracji sensorycznej

Terapia integracji sensorycznej

Terapią integracji sensorycznej w ramach projektu na terenie przedszkola
objętych było 20 dzieci, w tym 10 dziewcząt i tyle samo chłopców. Zajęcia te
prowadzone były przez terapeutów: Alinę Czaję, Sabinę Panaszek, Roksanę
Tomczyk i Aleksandrę Kochalską, trwały 45 minut i odbywały się w sali do tej formy
terapii wyposażonej w specjalistyczny sprzęt. Wybierając uczestników zajęć brano
pod uwagę ich potrzeby w zakresie funkcjonowania zmysłów – były to dzieci zarówno
pełnosprawne jak i posiadające orzeczenia do kształcenia specjalnego. Integracja
sensoryczna to proces, w którym mózg odbierając informacje za pomocą wszystkich
zmysłów, interpretuje je, segreguje, integruje ze sobą i wcześniejszymi
doświadczeniami oraz odpowiada na nie adekwatną reakcją. Często proces ten jest
zaburzony, terapia SI służy więc integracji wrażeń sensorycznych a tym samym
podnosi jakość funkcjonowania dziecka w różnych sferach rozwoju. U dzieci objętych
tą formą wsparcia w ramach projektu najczęściej przejawianymi problemami
w zakresie SI były zaburzenia planowania ruchu i kontroli postawy oraz dysfunkcje
modulacji sensorycznej. Czas objęcia danego dziecka terapią był wprawdzie zbyt
krótki by zniwelować lub w znaczący sposób poprawić zaburzone funkcje, lecz
zdecydowanie wpłynął na progres w zakresie wzmocnienia napięcia mięśni,
równowagi, praksji, lepszą izolację ruchów oczu od ruchów głowy, większą tolerancję
na wrażenia dotykowe czy przedsionkowe. Terapia SI w ramach projektu była więc
nie tylko dobrą zabawą na zjeżdżalniach, ruchomych platformach czy sprzęcie
podwieszanym, ale i ciężką pracą mięśni oraz pokonywaniem przez dzieci własnych
słabości, lęku przed niestabilną powierzchnią, rotacją, wysokością czy nieprzyjemną
fakturą. W zajęciach wykorzystywane były pomoce zakupione na
potrzeby projektu do tej formy wsparcia takie jak masażery, huśtawka tarczowa,
beczka czy sensoryczna podłoga z cieczą. Mali uczestnicy z przyjemnością brali
udział w terapii, z pewnością było to dla nich cenne i wartościowe
doświadczenie.

Terapia indywidualna: rewalidacja (Surdopedagogika)

Terapia indywidualna: rewalidacja (Surdopedagogika)

Zajęciami zostało objętych 3 dzieci w wieku przedszkolnym w wymiarze 30h z każdym podopiecznym.
Zajęcia głównie bazowały na rozwijaniu kompetencji słuchowych, które ściśle są związane
z procesem opanowywania mowy i kształtowania pojęć. Nauka mowy w oparciu o inne zmysły,
szczególnie wzrok i dotyk, w połączeniu ze słuchowym jej odbiorem, ma wtedy szansę postępować
sprawniej.
Dlatego podczas zajęć pracowano również nad rozwijaniem
- sprawności ruchowej,
- uwagi i spostrzegawczości,
- samodzielności i wytrwałości,
- umiejętności naśladownictwa,
- pamięci i wyobraźni,
- rozumowania i wnioskowania.
- nabywania wiadomości i umiejętności ( w tym spraw moralno – społecznych ).

Program wychowania słuchowego obejmował ćwiczenia z zakresu:
- czasu trwania dźwięku (długo – krótko)
- natężenia dźwięku (cicho – głośno)
- częstotliwości dźwięku (wysoko – nisko)
- ilości nadanych sygnałów (ile)
- tempa nadawanego sygnału (szybko – powoli)
- lokalizacji źródła dźwięku
- rytmu.

Projekt - zdjęcia

Zdjęcia z realizacji projektu

Podkategorie

CookiesAccept

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

1. Stosowane przez Administratora Cookies są bezpieczne dla Urządzenia Użytkownika. W szczególności tą drogą nie jest możliwe przedostanie się do Urządzeń Użytkowników wirusów lub innego niechcianego oprogramowania lub oprogramowania złośliwego. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę domeny, z której pochodzą, czas przechowywania ich na Urządzeniu oraz przypisaną wartość.

2. Administrator wykorzystuje dwa typy plików cookies:
a. Cookies sesyjne: są przechowywane na Urządzeniu Użytkownika i pozostają tam do momentu zakończenia sesji danej przeglądarki. Zapisane informacje są wówczas trwale usuwane z pamięci Urządzenia. Mechanizm cookies sesyjnych nie pozwala na pobieranie jakichkolwiek danych osobowych ani żadnych informacji poufnych z Urządzenia Użytkownika.
b. Cookies trwałe: są przechowywane na Urządzeniu Użytkownika i pozostają tam do momentu ich skasowania.Zakończenie sesji danej przeglądarki lub wyłączenie Urządzenia nie powoduje ich usunięcia z Urządzenia Użytkownika. Mechanizm cookies trwałych nie pozwala na pobieranie jakichkolwiek danych osobowych ani żadnych informacji poufnych z Urządzenia Użytkownika.

3. Użytkownik ma możliwość ograniczenia lub wyłączenia dostępu plików cookies do swojego Urządzenia. W przypadku skorzystania z tej opcji korzystanie z witryny będzie możliwe, poza funkcjami, które ze swojej natury wymagają plików cookies.

 

Strona www.pp2.kluczbork.pl stosuje następujące "cookies":

Cookie nameDomainLife-time3rd party cookiePermanent cookieSession cookie
3baee6c773d5051a2d4717e7c4e0ec85 www.pp2.kluczbork.pl When browser closes    
3baee6c773d5051a2d4717e7c4e0ec85 www.pp2.kluczbork.pl When browser closes    
3baee6c773d5051a2d4717e7c4e0ec85 www.pp2.kluczbork.pl When browser closes