Terapia indywidualna: rewalidacja
Terapią indywidualną objęto dwóch chłopców autystycznych. Na jedno dziecko
przypada 30 godzin rewalidacji.
Praca z dziećmi ukierunkowana była na:
• Wzbudzanie motywacji do porozumiewania się z otoczeniem, organizacja sytuacji
wychowawczych wymagających wyboru i konsekwentnego poszanowania każdej decyzji,
wprowadzanie gestów i symboli Makaton.
• Poszerzanie zakresu słownictwa, ćwiczenia dźwiękonaśladowcze
• Rozwijanie umiejętności naśladowania i współdziałania
• Kształcenie prawidłowych relacji społecznych
• Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa na zajęciach, uważnego słuchania poleceń
i wykonywania ich, kończenia rozpoczętych prac; rozbudzanie aktywności i ciekawości
poznawczej
• Kształcenie zaradności i samodzielności w życiu codziennym
• Wdrażanie do przeprowadzania prostych operacji umysłowych: porównywanie,
odwzorowywanie, porządkowanie, klasyfikowanie, uogólnianie.
• Rozwijanie percepcji słuchowej – trening słuchowy: ćwiczenia reakcji na sygnał, dostrzeganie
dźwięków w otoczeniu i różnicowanie ich; rozpoznawanie odgłosów zwierząt, pojazdów,
dźwięków otoczenia; zabawy słuchowo-rytmiczne uwrażliwiające na rytm, gest, ruch; ruchowe
odtwarzanie układów rytmicznych np. wyklaskiwanie rytmu, tupanie, wystukiwanie,
odzwierciedlanie rytmu muzyki za pomocą dźwięków granych na instrumentach, różnicowanie
intonacji w zdaniach pytających, oznajmujących, rozkazujących; różnicowanie i rozpoznawanie
dźwięków mowy zgodnie z możliwościami dziecka (sylaby, głoski)
• Doskonalenie percepcji wzrokowej na materiale konkretnym (obserwacja; dobieranie i
wyszukiwanie; układanie historyjek, szeregów z zachowaniem określonego rytmu, obrazków z
części; porównywanie obrazków, liczby elementów, wyodrębnianie przedmiotów;
klasyfikowanie; odwzorowywanie); geometrycznym (ćwiczenia z
wykorzystaniem klocków Dienes'a; rozpoznawanie figur płaskich, utrwalanie ich nazw, dzielenie
większej figury na mniejsze, układanie figur pod względem danego kryterium, spostrzeganie
figury na tle itp); spostrzeganie na materiale literopodobnym w miarę możliwości dzieci
• Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
• Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez kształcenie rozumienia aspektu kardynalnego
liczb w miarę możliwości dziecka, klasyfikowanie wg jednej i więcej cech, tworzenie zbiorów wg
polecenia i wg własnego pomysłu, utrwalanie znajomości pojęć matematycznych (więcej, mniej,
tyle samo) utrwalanie znajomości cyfr poznanych na zajęciach w grupie.
• Wydłużanie czasu koncentracji na zadaniu
W pracy wykorzystywano metody pracy tj.: Gimnastyka Mózgu P. Dennisona, MDS – Metoda Dobrego
Startu, Metoda Aktywności Knillów, Metoda Weroniki Sherborne, terapia ręki.